Taal- en rekenlessen gaan drastisch veranderen: zo gaat het basisonderwijs er de komende jaren uitzien
Al jaren daalt Nederland op ranglijsten van het reken- en leesniveau van basisschoolleerlingen. Na lang steggelen zijn er nu eindelijk nieuwe doelen waarop scholen zich kunnen richten.
Nadat ik het artikel gelezen had, begon ik meteen met het schrijven van dit bericht.
Neem rekenen met breuken. Bij de oude kerndoelen stond alleen dat leerlingen moesten leren rekenen met breuken en deze moesten kunnen toepassen in praktische situaties. Er werd niet verteld hoe ingewikkeld de sommen moesten zijn. De ene school kon het dus houden bij het opdelen van een taart in kwarten, terwijl een andere school veel ingewikkeldere breuksommen aan de kinderen kon opleggen. En toch voldeden beide scholen aan het kerndoel.
De nieuwe eisen zijn aanzienlijk duidelijker. Zo moeten leerlingen van de nieuwe kerndoelen de ‘relatie tussen breuken, decimalen, verhoudingen en procenten’ snappen. Ook staat er een lijst met verschillende soorten breuken die leerlingen moeten kennen - zoals stambreuken (1/3) en onechte breuken (12/4).
Goed nieuws dus. Na jaren van achteruitgang worden er eindelijk maatregelen genomen. Het was ook heel erg hard nodig om ons onderwijs op te krikken met nieuwe kerndoelen.
Hopelijk kunnen over een tijdje de leerlingen ook weer rekenen zonder rekenmachientje. Het werd hoog tijd.