Studie toont aan dat je waarschijnlijk veel beter kunt zingen dan je denkt
Toen ik de kop boven het bericht zag staan, was mijn aandacht gewekt. Want zingen en zanglessen zijn een essentieel onderdeel geweest van mijn werkzame leven. Niet dat ik graag zong, nee verre van dat . . .
Op de lagere school kregen we zangles. Kan me alleen nog de zanglessen herinneren in de zesde klas. Veel geestelijke, kerkelijke liederen moesten we inoefenen alsook liederen voor de jaarlijkse aubade op Koninginnedag voor het gemeentehuis in onze woonplaats.
Of we op de MULO zangles kregen, weet ik niet meer.
De zanglessen op de kweekschool op kostschool stelden helemaal NIETS voor en dat brak me op toen ik overstapte naar de kweekschool in Eindhoven. Ik voelde me daar een analfabeet wat muziek en zingen betreft. Ik lag mijlenver achter wat kennis en kunde betreft. Ik had nog NOOIT hardop solo iets hoeven te zingen en ik kon dat ook niet. Daar is mijn aversie tegen het zingen en zangles alleen maar toegenomen.
Mijn kennis van en vaardigheid in het geven van zanglessen op school waren 0,0. De zangles was voor mij een martelgang. Op de eerste school waar ik werd aangesteld gaven de collega’s geen zangles. Het hoofd van de school vroeg mij zéér dringend om in de klassen 3/4 en 5/6 de kinderen één keer per week zangles te geven. Ik heb dat anderhalf jaar gedaan. Ik liet de kinderen wat liedjes zingen uit het liedboek: Nederlands Volkslied van Pollman en Tiggers.
Liedjes van de 100 liedjes die ik met heel veel moeite had (moeten) aanleren voor het eindexamen van de kweekschool. Die 100 liedjes waren eigenlijk mijn enige bagage wat muziekonderwijs betreft. Mijn zanglessen waren m.i. een aanfluiting.
Op mijn volgende werkplek hadden we een muziekmethode waarin liedjes stonden, die ik niet kende. Wat later liet ik kinderen meezingen met de bekende singles van Benny Vreden. Onze school had een abonnement op de singles, voorzien van bladmuziek en een lesbrief. Elk liedje behelsde zowel een versie met zang door een kinderkoor als een versie zonder zang. Ruim 5000 basisscholen ontvingen iedere maand het nieuwe repertoire.
Op onze school en veel andere scholen verwaterde de muziekles. Voordat ik de school verliet heb ik nog een vakleerkracht muziek aangesteld om het muziekonderwijs op school op een hoger plan te brengen.
Tja . . . het muziekonderwijs is tijdens mijn studie en werkzame leven een heel groot blok aan mijn been geweest en . . . een hele grote frustratie.