6741 Goed voorbeeld doet goed volgen

Woensdag berichtten zowel het NOS-Journaal als de kranten over het onderzoek van de inspectie dat er nog steeds behoorlijk wat mis is bij ons onderwijs.

Onderwijsinspectie noemt kwaliteit van scholen ‘zeer zorgwekkend’ en eist actie van de formerende partijen, stond er boven het artikel in het AD.

Is dit dan het cijfer dat de politiek wakker schudt? Uit een recente steekproef bleek dat ruim 20 procent van Nederlandse scholen als ‘onvoldoende’ of ‘zeer zwak’ beoordeeld wordt. Nu holt de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs al jaren achteruit, maar van deze uitslag schrokken zelfs de inspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs. ,,Zeer zorgwekkend”, oordeelt waarnemend inspecteur-generaal Ria Westendorp.

De Tweede Kamer heeft er een handje van om de oplossing voor elk maatschappelijk probleem te zoeken in het onderwijs. Dan gaat het in debatten ineens over kookles, dat scholen een moestuintje moeten aanleggen of de terugkeer van schoolzwemmen. ,,Super belangrijk dat elk kind leert zwemmen. Maar je moet je afvragen: moet dat in het onderwijs? Want realiseer je dan dat het bijna een halve schooldag kost.” Westendorp vindt dat de Tweede Kamer ‘kritischer naar zichzelf moet zijn’ en minder bezig moet zijn met de korte termijn. ,,Een beetje zelfbeheersing zou goed zijn.”

Ik ga nu niet verder in op het probleem. Maar wil het nu vooral hebben over de laatste opmerkingen van de waarnemend inspecteur-generaal. Zij vindt hetzelfde als wat ik al vele jaren roep. Weg met alle zogenaamde LEUKE dingen (kookles, moestuintje) maar concentreer je op de BASIS op een basisschool. Ik prijs Ria, de waarnemend inspecteur-generaal, oud-leerling van onze school.

Schijnbaar heeft zij toch ook heel goed onthouden wat wij destijds op school wel en niet deden. Wij besteedden veel tijd aan de basisvakken lezen, Nederlandse taal en rekenen.

Tja . . . Goed voorbeeld, doet goed volgen.