Deshalb schreiben deutsche Schüler so schlecht, stond er in chocoladeletters boven het bericht op Bild.de.
Het artikel begint met:
Elke vierdeklasser in Duitsland kan niet goed schrijven.
Dat is het dramatische resultaat van de onderwijstrend van het “Instituut voor Kwaliteitsontwikkeling in het Onderwijs” (IQB). De studie onderzoekt regelmatig de Duitse vaardigheden op 1.500 scholen in het land.
Volgens de voorzitter van de lerarenvereniging, Heinz-Peter Meidinger (68), is een van de redenen de lesmethode 'op het gehoor schrijven'. Wetenschappelijk heet het “lezen door te schrijven” en werd het tussen 2000 en 2020 in bijna alle deelstaten gebruikt. Dit betekent dat studenten schrijven zoals ze willen – zonder correcties. Voorbeeld: "Fahrat", "Fahrrat" of Farrat in plaats van "Fahrrad". Of "Mama, hap dich lip" in plaats van „Mama, ich hab dich lieb.“
Tja . . . de conclusie van het artikel is dat men gewoon de verkeerde methode gebruikt en dat deze niet werkt. Einde van het schooljaar moet de methode op alle scholen verdwenen zijn.
Toen ik het artikel gelezen had, dacht ik dat men ook in het Duitse onderwijs kapitale fouten maakt net zoals in ONS land. Het is bij onze Oosterburen van hetzelfde laken een pak.
‘Mama, hap dich lip’