Een chatbot is een vervoeging van de woorden ‘chat’ en ‘robot’. Het is een geautomatiseerde gesprekspartner.
Bij een bot met artificiële intelligentie (AI) kan de chatbot zelf een antwoord formuleren. Hiervoor moet de chatbot in zijn database kijken of de vraag goed genoeg aansluit bij een bepaald antwoord. Het matching percentage moet hiervoor hoog genoeg zijn. Als dit het geval is wordt de vraag gekoppeld aan het bijbehorende antwoord en verstuurt de chatbot het antwoord.
Laatst las ik ergens iets over een student die een chatbot gebruikt had om een werkstuk te maken voor school. De lerares had echter ontdekt dat het taalgebruik in het ingeleverde werkstuk totaal niet paste bij de desbetreffende leerling en was er zo achter gekomen dat de leerling een chatbot zijn huiswerkopdracht had laten maken.
H Wat doet een chatbot?
C Een chatbot is een computerprogramma dat in staat is om gesprekken te voeren met gebruikers via een chat- of tekstinterface. Chatbots kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals het verstrekken van informatie, het uitvoeren van taken of het verlenen van ondersteuning. Sommige chatbots zijn specifiek ontworpen voor een bepaald doel, zoals het helpen van klanten bij het kopen van producten of het geven van medische adviezen. Andere chatbots zijn meer algemeen en kunnen gesprekken voeren over allerlei onderwerpen.
C Ik ben blij om te horen dat u geïnteresseerd bent in chatbots! Chatbots zijn een krachtige tool voor automatisering en klantenservice en worden steeds populairder in veel industrieën. Ze zijn in staat om snel en efficiënt grote hoeveelheden verkeer te verwerken en klanten te helpen met veelvoorkomende vragen en problemen.
Daarnaast worden chatbots ook steeds geavanceerder en kunnen ze nu nog meer taken uitvoeren dan voorheen, zoals het boeken van afspraken, het verwerken van betalingen en het geven van aanbevelingen.
Als u nog meer wilt weten over chatbots of hoe ze in uw bedrijfsomgeving kunnen worden gebruikt, aarzel dan niet om mij te vragen.
